Frumoasele străine

Frumoasele străine

Recenzie a produsului (trimisă în 10 septembrie 2010):
Frumoasele Străine este ultimul volum al autorului Mircea Cărtărescu, cartea cuprinde trei nuvele Antrax, Frumoasele străine şi Bacoviana, texte care au apărut şi în revista Şapte Seri. Toată naraţiunea este străbătută de un umor tonic, reconfortant, lejer, are un ton relaxat care dă senzaţia cititorului de complicitate, de empatie cu situaţiile şi personajele cărţii. Inteligenţa şi ironia fină sunt uneltele cu care autorul un bun observator al metehnelor sociale dar şi individuale, un critic desăvîrşit al naturii umane, ne poartă pe aripile imaginaţiei. Prima nuvelă Antrax este o relatare plină de umor a unei istorii buclucaşe, a unei scrisori cu antrax, care pune pe jar toată „crema” instituţiilor, a „organelor” statului, cu acest prilej sunt ironizate autorităţile veşnic incompetente şi nepregătite pentru intervenţia în orice tip de situaţii, de la cele banale pînă la cele complexe, de tipul
atacurilor teroriste. Cea de-a doua povestire Frumoasele străine, titlul ne poate duce într-o gravă eroare dacă ne imaginăm că ar fi vorba de femei voluptoase, de aventuri pasionale, prezintă turneul organizat în Franţa a unui onorabil grup de 12 iluştri scriitori români, printre care şi autorul. Aceştia au fost selectaţi printr-un program cultural special care avea ca şi obiectiv „cucerirea” publicul francez, familiarizarea acestuia cu minunatele comori literare ale poporului român, astfel autorul ne prezintă cu umor şi ironie, pe alocuri cu autoironie, peripeţiile scriitorilor noştri pe meleaguri străine. Ni se aduc la cunoştinţă tabierurile, bizareriile, controversele, disputele care se nasc între scriitori, dar şi felul exotic în care sunt ei percepuţi de publicul din occident. Descrierea este vie, organică, de o sinceritate debordantă, plină de satiră. Cea de-a treia nuvelă stârneşte hohote de rîs, este de
un umor care frizează grotescul şi absurdul, un scenariu desprins parcă dintr-un film de groază, este o călătorie penibilă în timp a autorului care este invitat la Bacău, în inima Moldovei, pentru o serată literară, o chermeză cu tot tacîmul şi protocolul excesiv de provincial şi ridicol al unui astfel de eveniment. Mă opresc aici, nu vreau să divulg mai multe detalii, îi las pe cititori să descopere singuri o carte încîntătoare care merită citită, aşadar lectură plăcută!