Nu aveți nici un articol în lista d-voastră de dorințe.

Disponibil si in format
"Aici, drag cititor, ma tem ca, fara sa vreau, iti voi da o grea lovitura. Si anume, n-o sa-ti povestesc si n-o sa-ti descriu nimic din ceea ce vad ca se intampla in patul dreptunghiular pe care acum, iesit din creierul cam incins al lui Vali - am uitat sa-ti spun ca asa se numea tanarul blond cu barba aurie - il vad in intreaga sa desfasurare,cu formele sal...
Citeste in continuare...
 LEI1921

Stoc epuizat

Disponibil si in format

Urgent Cargus Curier: 24-48 ore

Stau cocotat pe raftul cel mai de sus al bibliotecii, frecandu-mi burta de «Muzeul negru» al lui Mandiargues. Imi agit stangaci labutele, care-mi ajung pana pe lustra. Imi vad victima intepata, paralizata, deja incapabila de orice rezistenta. Totusi vie, cu memoria intreaga, gelatinoasa, numai buna sa fie ingerata. La sfarsitul noptii, din aceasta femeie care acum are fata contractata de placere (sau paralizata de suferinta?) va ramane doar o carapace uscata, leganandu-se in plasa mea scanteietoare. Dar nu-mi place sa ma ocup de aspectul tehnic al capturarii si injunghierii. Aceste aspecte presupun ca le cunosti foarte bine din propria ta experienta. Iti pot sugera ca acum, cand ai ajuns la aceste randuri, sa inchizi pentru cinci minute ochii si sa-ti rechemi in minte toate detaliile cele mai frumoase (sau ale ultimei) nopti de dragoste pe care ai trait-o..."  (Mircea Cartarescu)
O nuvela în cascadă

Recenzie scrisă de Elena Ion

REM

Deși se întinde pe câteva zeci de pagini, nuvela REM are darul de a te ține cu sufletul la gură prin felul incitant în care este scrisă : ea poate fi înțeleasă și de către cititorul simplu deoarece are structura unui roman polițist, însă este degustată și de către cunoscătorii într-ale literaturii, datorită modului în care este dispusă povestirea.
Este o povestire în ramă sau în cascadă, unde rolul de narator revine, rând pe rând autorului, personajului principal, însă și personajelor secundare ce își narează povestea din punctul lor de vedere.
Totul începe în garsoniera Svetlanei unde asistăm la scenele amoroase dintre o femeie trecută de prima tinerețe si un june ignorant ce se gândește doar la poftele trupești și își umilește iubita cu povești despre o anume Maria, ființă insipidă și atrasă doar de aspectul material al dragostei.
Cu această ocazie, Svetlana sau Nana, așa cum o alintă autorul, își aduce aminte de copilărie și de jocul de-a Regina pe care îl juca împreună cu fetițele de pe strada mătușii Aura : jocul dura 7 zile, și în fiecare zi una dintre ele devenea regină, era îmbrăcată într-o culoare anume și trebuia să dea porunci supuselor sale.
Până aici nimic spectaculos, însă pe măsură ce povestea înaintează, ne dăm seama că jocul lor era dinainte stabilit de către cineva și uneori nu avea nici o legătură cu vârsta fetelor : de pildă jocul de-a mimatul vârstelor se transformă într-o prezicere a momentului morții, baloanele de spumă ale copilăriei devin ouă din care iau naștere monștri, iar nunta dintre Svetlana și Ester este o inițiere în tainele primilor fiori ai iubirii.
Pe măsură ce acțiunea înaintează, apar personaje stranii precum uriașul Egor, gruzin de orgine, care spune povestea neamului său de uriași și devine un fel de îndrumător și gardian al Nanei, cu scopul de a o conduce către REM, pe calea ludicului, dar și a oniricului prin visele pe care i le induce fetei.
Autorul se implică foarte mult în povestire și începe să lase indicii atât personajelor cât și cititorului, ce își dorește să ajungă cât mai repede la final și să afle ce se ascunde sub aceste trei litere : REM.
Misterul îi este dezvăluit la sfârșit, când pășește alături de Svetlana în magazia unde vede un tânăr scriitor, ce scrie de zor la o mașină ERIKA o povestioară în care apar ființele atât de dragi fetei, și abia atunci ne dăm seama că atât pentru cititor cât și pentru Nana, autorul propune un fel de drum inițiatic, cu dublu sens : din punctul de vedere al acțiunii asistăm la transformarea unei fete în adolescentă și la primii fiori ai iubirii ce îi cuprind sufletul, iar din perspectiva cititorului el ia parte la crearea operei literare, la confruntarea dintre personaj si creatorul lui, iar prin extindere am putea spune că este vorba despre Creator și creație în toate formele sale.
În concluzie este o nuvelă incitantă cu un fir narativ simplu, însă care ridică și probleme de ordin psihologic atunci când vine vorba să descifrăm simbolurile ascunse în poeziile și cântecele copilăriei, în lumea imaginară și infantilă a fetelor de doisprezece ani, în genealogiile legendare ale uriașului sau pur și simplu în vârsta copilăriei atunci când vezi totul cu alți ochi.
Scrieți o recenzie
Nota
Cod Produs: H06952
Noutate: 1 dec. 30
Editura: Humanitas
Data aparitiei: 2008
Număr de pagini: 184
Ediția cărții: a II-a
Formatul cărţii: 11x18 cm
ISBN: 978-973-50-2184-9
Citeste in continuare...Citește mai puțin ...
LibHumanitas • libraria online unde cartile bune iti dau idei LibHumanitas • libraria online unde cartile bune iti dau idei