Brancusi impotriva Statelor Unite

în stoc
SKU
a151761
23.00 LEI
Pe scurt

„Specific lui Brancusi este faptul ca viseaza o utopie imposibil de realizat, pe care o... realizeaza. Asociaza in materie, in acelasi timp, reprezentarea si esenta reprezentarii si le inscrie pe vecie in bronz. Iar ceea ce este extraordinar, in sensul propriu al termenului, este ca aceasta opera continua sa reverbereze. In cazul meu, mi a permis sa spun povesti. Descopar, ca orice alt parizian iubitor de arta, o retrospectiva la Beaubourg: descopar operele, apoi cumpar cartea. Fac o piesa de teatru, iar apoi ma pun in miscare pentru a merge in Romania si pentru a face ca limba materna a lui Brancusi sa preia acest proces.“ - Eric Vigner


„Procesul si cazul Brancusi cristalizeaza oarecum intrebarile pe care Romania si le pune referitor la viitorul sau in raport cu trecutul sau. Procesul din 1928 impotriva Statelor Unite, jucat pentru prima data in romaneste, devine mult mai politic. Pentru acest proiect, actorii care se vor ocupa de apararea operei lui Brancusi o vor face in limba sa, avand o cultura intima si profunda a artistului. In imaginarul colectiv al romanilor, Brancusi este cineva cu adevarat important. Cred sincer acest lucru. Şi simt ca actioneaza asupra actorilor intr un mod precis, ca este un motor foarte puternic pentru joc, ca atinge intimitatea, nu se rezuma la a fi o simpla demonstratie.“ - Eric Vigner

In 1926, cand mai multe sculpturi ale lui Constantin Brancusi au fost aduse din Europa in Statele Unite, printre care si Pasarea in spatiu, vamesii americani s-au grabit sa le incadreze in categoria „ustensile de bucatarie si echipament spitalicesc“, aplicand tarifele corespunzatoare. Indignat, Brancusi a contestat aceasta decizie functionareasca din cauza obtuzitatii cu care era intampinata in America arta moderna. Asa a pornit un proces istoric, care s-a judecat in 1928, punand fata in fata viziuni diferite despre arta. 
„Acum, pentru acest Proces resuscitat, procesul intentat de Brancusi, intrebarea care se pune se refera la definitia operei de arta ce perturba un sistem de valori repertoriate; acea opera care afirma si adopta o estetica total inedita. Recitind textul de astazi, primul impuls ar fi sa i catalogam drept ignoranti, incompetenti pe toti acei actori sociali chemati sa depuna marturie. Dar ar fi o atitudine simplista si aroganta, caci Procesul Brancusi chestioneaza si uimirea fata de ceea ce nu este considerat de la inceput a fi arta, dificultatea de a se confrunta cu aparitia necunoscutului, cu enigma propusa de artistul de geniu. Cum sa integram responsabil, si nu doar servil, fata de modernitate ceea ce apare si deruteaza la un moment dat? Cum sa ne definim si sa facem selectii?“ - George Banu

„Specific lui Brancusi este faptul ca viseaza o utopie imposibil de realizat, pe care o... realizeaza. Asociaza in materie, in acelasi timp, reprezentarea si esenta reprezentarii si le inscrie pe vecie in bronz. Iar ceea ce este extraordinar, in sensul propriu al termenului, este ca aceasta opera continua sa reverbereze. In cazul meu, mi a permis sa spun povesti. Descopar, ca orice alt parizian iubitor de arta, o retrospectiva la Beaubourg: descopar operele, apoi cumpar cartea. Fac o piesa de teatru, iar apoi ma pun in miscare pentru a merge in Romania si pentru a face ca limba materna a lui Brancusi sa preia acest proces.“ - Eric Vigner


„Procesul si cazul Brancusi cristalizeaza oarecum intrebarile pe care Romania si le pune referitor la viitorul sau in raport cu trecutul sau. Procesul din 1928 impotriva Statelor Unite, jucat pentru prima data in romaneste, devine mult mai politic. Pentru acest proiect, actorii care se vor ocupa de apararea operei lui Brancusi o vor face in limba sa, avand o cultura intima si profunda a artistului. In imaginarul colectiv al romanilor, Brancusi este cineva cu adevarat important. Cred sincer acest lucru. Şi simt ca actioneaza asupra actorilor intr un mod precis, ca este un motor foarte puternic pentru joc, ca atinge intimitatea, nu se rezuma la a fi o simpla demonstratie.“ - Eric Vigner

In 1926, cand mai multe sculpturi ale lui Constantin Brancusi au fost aduse din Europa in Statele Unite, printre care si Pasarea in spatiu, vamesii americani s-au grabit sa le incadreze in categoria „ustensile de bucatarie si echipament spitalicesc“, aplicand tarifele corespunzatoare. Indignat, Brancusi a contestat aceasta decizie functionareasca din cauza obtuzitatii cu care era intampinata in America arta moderna. Asa a pornit un proces istoric, care s-a judecat in 1928, punand fata in fata viziuni diferite despre arta. 
„Acum, pentru acest Proces resuscitat, procesul intentat de Brancusi, intrebarea care se pune se refera la definitia operei de arta ce perturba un sistem de valori repertoriate; acea opera care afirma si adopta o estetica total inedita. Recitind textul de astazi, primul impuls ar fi sa i catalogam drept ignoranti, incompetenti pe toti acei actori sociali chemati sa depuna marturie. Dar ar fi o atitudine simplista si aroganta, caci Procesul Brancusi chestioneaza si uimirea fata de ceea ce nu este considerat de la inceput a fi arta, dificultatea de a se confrunta cu aparitia necunoscutului, cu enigma propusa de artistul de geniu. Cum sa integram responsabil, si nu doar servil, fata de modernitate ceea ce apare si deruteaza la un moment dat? Cum sa ne definim si sa facem selectii?“ - George Banu

Mai multe informații
EdituraCurtea Veche
ISBN 978-606-588-905-7
Număr de pagini 127
Formatul cărţii 200 x 130 mm
Tip copertă necartonata
Data apariției 2017
0
Rating:
0% of 100
Scrie o recenzie
Spune-ne părerea ta despre acest produsBrancusi impotriva Statelor Unite
Rating-ul tău