Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice

Epuizat din stoc
SKU
HU000863/1
23.12 LEI
Pe scurt

Aceasta carte, continuare a celei intitulate Vezi? Despre privire in pictura impresionista (Humanitas, 2007), isi propune sa abordeze arta filmica drept parte integranta a istoriei artei, sau mai bine spus a unei „arte a privirii“.

Ea abordeaza trei pelicule-cult, a caror tema reala este vazul (cu toate capcanele sale). Este vorba despre Fereastra din spate (1954–1955) si Femeia disparuta (1937–1938) de Alfred Hitchcock, si despre Blow-Up de Michelangelo Antonioni (1966). Aceste trei filme sunt analizate in lumina raportului dintre voyeurism, erotism si delict. Modul specific in care Hitchcock gloseaza pe marginea acestui raport se confrunta aici cu solidele cunostinte pe care regizorul le avea despre arta „imaginilor fixe“ din timpul sau, in primul rand cunostintele sale picturale. Se au in vedere de asemenea aluziile – adesea ironice – ale filmelor sale la structurile mixte formate din cuvinte si imagini pe care le gasim in publicatiile populare ale romanului politist ilustrat (si in primul rand la romanele lui Conan Doyle avandu-l ca erou pe Sherlock Holmes), precum si trimiterile transparente la psihanaliza freudiana.


In acest context, Blow-Up de Antonioni, ascunsa replica intelectuala la filmografia lui Hitchcock, se infatiseaza drept un adevarat film despre reprezentare si, in acelasi timp, ca o meditatie asupra interpretarii reprezentarii. Mesajul sau final este descurajant, dar lucid: imaginea nu se lasa patrunsa pana la ultimele sale secrete. La orizontul (sau in adancurile) ei se afla indefinitul si indefinibilul, vagul, lipsa, vidul, nimicul. Analiza acestui film genereaza in interpret un efect in oglinda cu discursul pe care-l propune filmul insusi. A risca sa-l deconstruiesti se dovedeste totusi fascinant si util in masura in care acest demers se propune ca o reflectie in jurul zonei sensibile in care reprezentarea si interpretarea se ating, dezvaluindu-si limitele. (Victor Ieronim Stoichita)

Mai multe informații
EdituraHumanitas
Colecție Seria de autor Victor Ieronim Stoichita
Ediția cărții I
ISBN 978-973-50-4171-7
Formatul cărţii 13x20
Tip copertă brosata
Data apariției 2012
0
Rating:
0% of 100
Scrie o recenzie
Spune-ne părerea ta despre acest produsEfectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice
Rating-ul tău