poemele umbrei

în stoc
SKU
a224182
34.00 LEI
Pe scurt

IOAN F. POP (n. 1959), scriitor și eseist. Autor a zece cărți de poezie, filosofie, jurnal, studii, eseuri și cogitațiuni. Licenţiat în Teologie-Istorie, Universitatea „Babeș-Bolyai“, Cluj-Napoca. Doctor în filozofie al aceleiași universități. Stagii de cercetare la Roma şi Paris. În prezent, muzeograf la Muzeul „Iosif Vulcan“ din Oradea. Cărțile sale au fost distinse cu numeroase premii de filială ale Uniunii Scriitorilor din România. Prezent cu poeme, texte literare şi eseuri în cele mai importante reviste din ţară, precum şi în unele publicații din străinătate. Figurează în mai multe antologii de poezie. Membru al Uniunii Scriitorilor din România.

Autor de finețuri speculative în eseuri, Ioan F. Pop ne înfățișează în ipostaza d-sale lirică o umbră fidel-fantastă a acestora, „un trup străveziu, un trup de întuneric și lumină“. Nu e o poezie „de idei“, ci una de emoțională mărturie aidoma unei eliberări, asociind dureroasele contrarii într-o comuniune degajată. Embleme fragile ale unei ființe-limbaj. O paradoxală virtualitate a ceea ce se întâmplă deja în expresie.

 Gheorghe Grigurcu

 

„Umbra“ – ale cărei poeme le transcrie aici Ioan F. Pop – este o umbră grea, de plumb, care strivește un peisaj expresionist, de apocalipsă asistată contemplativ, aproape cu detașare (marcată, voit ori ba, de poetica analogiei, de „ca“-ul îmblânzitor de angoase), dar desfășurată ca un film în care scribul s-a rătăcit și s-a pierdut. Astfel că, de fapt, el ajunge să trimită telegrame de la fața locului, în felul lui Aurel Pantea (de care-l apropie și virulența cu care abstracțiile devin fulgerător senzații agonice), anunțând cum coboară, „ca niște reptile, orele care nu mai arată nimic“. Nu mai arată însă doar după ce și umbrele, și cuvintele au fost urcate pe eșafod, după ce poetul a auzit tropotul „cu care nopțile calcă pe cadavrele zilei“ și „ritmul tobelor ce bat ultimele alarme ale căderii timpurilor“. Această agonie o transcrie F. Pop, în versuri de somație, de parcă ar vorbi și el din Patmos și ar fi ultimul spectator al lumii, spectator devenit deopotrivă victimă și reporter. Versuri grele, supraîncărcate, sfidând minimalismele cu forță vizionară și imaginație halucinatorie.

Al. Cistelecan

 

În mod inconştient, fiecare poet e selectat de o parte a zilei, pentru a i se configura imaginarul şi obsesiile dominante. Ioan F. Pop e, în această privinţă, un vesperal esenţializat, care spune poveşti la „căpătâiul cuvintelor bolnave“, invocă, asemenea lui Ioan Alexandru din faza timpurie de creaţie a acestuia, „vămile pustiei“, tăcerea, nimicul şi „cuvintele în urma cărora nu a sosit nimeni“, însă nu trebuie uitat că întreaga retorică negativă a volumului pe care cititorul îl ţine în mână îi aparţine unui om care a consacrat o lucrare de doctorat gândirii crepusculare a Sfântului Augustin, învăţând cu bună-ştiinţă atât stilistica „paşilor târzii“ ai vieţii, cât şi germinaţia discretă, de ordin religios, a extincţiei. Un poem din volum vorbeşte despre „marşul nescris al golgotei“, reamintindu-ne faptul că vizionarismul escatologic al lui Ioan F. Pop este unul profund spiritualizat, el fiind împărtăşit lumii nu ca un gest de comuniune, ci drept invitaţie la singurătate a unui om care oricum trăieşte, prin versurile şi paginile sale de jurnal intim, la marginea îngăduită a celor existente şi a celorlalţi.

Ştefan Borbély

Mai multe informații
EdituraCartea Romaneasca
Colecție Cartea Romaneasca de poezie
ISBN 9789732333815
Număr de pagini 80
Formatul cărţii 14 x 20 cm
Tip copertă brosata
Data apariției 2021
Nou Nou
0
Rating:
0% of 100
Scrie o recenzie
Spune-ne părerea ta despre acest produspoemele umbrei
Rating-ul tău