Scrierile lui Evagrie Ponticul (secolul IV) stau la originea misticii crestine. Intemeiate pe o experienta duhovniceasca nemijlocita, ele au inspirat generatii de monahi si credinciosi. In centrul viziunii teologice evagriene se afla notiunea de apatheia, „nepatimire”, „purificare” psiho-somatica, de unde incepe urcusul mintii catre cunoasterea divinitatii. Tot lui Evagrie i se datoreaza sistematizarea „gandurilor rele” (logismoi) intr-o lista care va deveni faimoasa: cele sapte pacate capitale. La origine insa, asa cum se poate vedea in Tratatul practic, cele sapte pacate erau opt. Evagrie acorda o atentie deosebita acediei, maladie specifica monahului retras in pustiu, care avea sa devina cea mai raspandita maladie a omului modern: depresia. Cele doua capodopere, traduse, introduse si comentate de un specialist in domeniu, fac parte din tezaurul culturii europene.
Scrierile lui Evagrie Ponticul (secolul IV) stau la originea misticii crestine. Intemeiate pe o experienta duhovniceasca nemijlocita, ele au inspirat generatii de monahi si credinciosi. In centrul viziunii teologice evagriene se afla notiunea de apatheia, „nepatimire”, „purificare” psiho-somatica, de unde incepe urcusul mintii catre cunoasterea divinitatii. Tot lui Evagrie i se datoreaza sistematizarea „gandurilor rele” (logismoi) intr-o lista care va deveni faimoasa: cele sapte pacate capitale. La origine insa, asa cum se poate vedea in Tratatul practic, cele sapte pacate erau opt. Evagrie acorda o atentie deosebita acediei, maladie specifica monahului retras in pustiu, care avea sa devina cea mai raspandita maladie a omului modern: depresia. Cele doua capodopere, traduse, introduse si comentate de un specialist in domeniu, fac parte din tezaurul culturii europene.
Validate your login